Vill du gå till kassan?
Du har lagt till produkter i kundvagnen,
vill du gå till kassan och sluföra din
beställning? - Gå till kassan »
Kundvagn - Totalt: 0 kr
Visa/ändra varor Till kassan
Vårt mål - ALLTID billigast på däck och fälg.
Spara upp till 70% på dina däckinköp.
Oftast billigast i Sverige.
Däck

Ett bra däck kan vara hela skillnaden mellan en bra och en dålig körupplevelse. Det finns en hel del man bör tänka på vid val av däck och det är inte alltid helt enkelt.
Nedan beskriver vi grundläggande information om däck för att förhoppningsvis guida er i val av däck.
Behöver ni ytterligare hjälp så tveka inte att kontakta oss på info@webwheels.se

Däckets dimensioner, belastning & hastighetsmärkning.

Däckets dimensioner finns markerat på sidan av däcket och kan exempelvis anges som 205/55 R16. 205 står för bredden på det bredaste stället angett i millimeter och 45 är höjden i procent av bredden. R visar att det är ett radialdäck och 16 står för fälgdiametern.

I samband med dimensionen står även däckets belastningslass och hastighetsklass, tex 94W
94 i detta exempel står för att däcket får max belastas med 670kg och W innebär att däcket är godkänt till max 270km/h.

Vilken belastning och hastighetsklass just er bil kräver hittar ni på ert registreringsbevis.
Vid köp av sommardäck till er bil måste däckets prestanda uppfylla kraven som står i ert registreringsbevis.
Vid köp av vinterdäck så måste belastningsklassen uppfyllas medan vi i Sverige har en undantagsregel från hastighetsklassen som inte måste uppfylla bilens prestanda.


Några exempel:

91 = 615kg          92 = 630kg

93 = 650kg          94 = 670kg

95 = 690kg          96 = 710kg

97 = 730kg          98 = 750kg          


S = 180kh/h         T = 190km/h

H = 210kh/h         V = 210kh/h

W = 270km/h        Y = 300kh/h



Däckets mönster

Mönstret har betydelse för till exempel däckets grepp, tålighet, drivförmåga samt förmåga att avleda vatten. Dessutom påverkar mönstret komforten, ljudnivån och bränsleförbrukningen. Däckmönster kan delas in i tre grundkategorier:

Standardmönster: Har samma egenskaper oavsett hur däcken monteras.
Asymmetriskt mönster: Slitbanan är indelad i två eller flera delar, där vissa alltid ska vara utåt och vissa inåt.
Riktningsbestämt mönster: Slitbanans delar pekar i rullriktningen för att förbättra vattenavledningen vid höga hastigheter.


Var rädd om dina däck och öka livslängden

För att få ut så mycket som möjligt av dina däck, bör du tänka på följande saker:

Kolla lufttrycket regelbundet. Helst en gång i månaden. Lufttrycket påverkar köregenskaperna och hur däcken slits.
Kör gärna med lite högre tryck än vad bilens instruktionsbok anger.
Kontrollera mönsterdjupet. På ett sommardäck får mönsterdjupet inte vara under 1,6 millimeter. 
Vinterdäck ska ha ett djup på minst tre millimeter.
De bästa däcken ska alltid sitta bak för att uppnå bästa möjliga körsäkerhet.
Kontrollera  hjulinställningen. Samtliga hjul ska vara rätt inställda för bästa möjliga köregenskaper och ett jämnare slitage.

Lagring & däckskötsel

Ett däck som förvaras på rätt sätt får längre livslängd.
När du använt däcken i fem-sex år bör du göra en noggrann kontroll och byta ut de däck som har sprickor eller skador. Tillverkningsdatumet finns markerat på däcket. Står det till exempel 2511, betyder det att däcket är tillverkat i vecka 25 år 2011.

Undvik att lagra däcken i direkt kontakt med solljus, nära olja eller andra kemikalier.

Däcken skall lagras torrt och svalt där risken för större temperaturskillnader är minimal

Bästa sätt att förvara däck är hängande i centrum av fälg, i ett bulthål eller liggande.

Däck som förvaras stående kan få bestående deformering vilka kommer kännas som obalans vid körning.

Kemikalier så som avfettningsmedel eller däckglans torkar ut däcket och kan göra att däcket förlorar livslängd i form av torrsprickor eller tappar färg och blir gråa. Dessa typer av skador täcks ej av däckets garanti.


Vinterdäck

Däck som är speciellt framtagna för vinterkörning och finns som dubbade eller odubbade (så kallade friktionsdäck). Tänk på att man inte får blanda dubbat och odubbat på sitt fordon, utan det måste vara samma på alla hjul. 

Godkända vinterdäck måste vara märkta med M+S, M.S, M&S, M-S, MS eller Mud and Snow plus att det finns en snöstjärna i en triangel i samband med MS märkningen.

Det är idag vanligt att det står M+S även på sommardäck men dessa har ingen snöstjärna och får därför inte användas i vanlig trafik vintertid.

Dubbat eller odubbat?
När man väljer mellan dubbade eller odubbade vinterdäck kan det vara bra att känna till att köregenskaperna kan påverkas. När du väljer vilka däck du ska ha, bör du utgå från de förhållanden som råder där du bor. Dubbade däck ger till exempel bättre grepp på is, medan dubbfritt generellt fungerar bättre på lösare snö.

Vad säger lagen?
Det är tillåtet att ha dubbdäck från och med den 1 oktober till och med den 15 april, friktionsdäck får användas året om men tänk på att köregenskaperna försämras vid användning under sommartid.
Enligt lag måste man dock alltid ha vinterdäck mellan den 1 december och den 31 mars om vinterväglag råder.
Vinterväglag råder om det finns is, snö, snömodd eller frost på vägbanan. 

Behöver släpvagnen också dubbar?
Släpvagnar omfattas också av lagen om vinterdäck. Om dragfordonet har dubbdäck, så måste även släpvagnen ha det. Om dragfordonet däremot har odubbade vinterdäck, kan släpvagnen ha odubbat eller dubbat. Även på släpvagn krävs minst 3mm mönsterdjup på vinterdäck.



Däckets energideklaration


Den nya däckmärkningen som infördes i November 2012 gör det lättare för konsumenter att välja rätt däck genom att med tre enkla skalor visa några av däckets viktigaste egenskaper.

Nya däcketiketten 2012

 


Viktigt att tänka på är att testerna endast avser tre kriterier, jämfört med många oberoende däcktester där oftast tio eller fler punkter testas och betygsätts. De oberoende däcktesterna kommer alltså fortsätta att vara en viktig källa till information om de olika däckens egenskaper.

Märkningen gäller endast däck till personbilar, lätta nyttofordon och tunga lastbilar. Endast däck tillverkade efter den 1 juli 2012 behöver ha etiketten.
Märkningen gäller inte för dubbdäck, regummerade däck, Off-road däck, R-däck, reservdäck, däck som är gjorda för fordon registrerade för första gången innan första oktober 1990, däck som inte är gjorda för över 80 km/h eller däck vars fälgdiameter är mindre 10 tum eller är större än 25 tum.
 

 

Däckmärkning rullmotstånd

 

Skalan till vänster på etiketten avser däckets rullmotstånd.

Skalan visar hur mycket däcken påverkar bilens bränsleförbrukning. A innebär en lägre bränsleförbrukning än t.ex. B.  Det skiljer cirka 1 liter per 1000 km mellan varje klass vilket betyder att man i längden kan spara på att köpa ett lite dyrare däck som har lägre rullmotstånd och samtidigt bidra till en bättre miljö. T.ex. om du lyckas med hjälp av däcken sänka din bränsleförbrukning med 5 % så kan det spara dig cirka 1500 kronor i bränsle under däckens livslängd. Då kan man istället för att köpa sämre däck som kostar 1500 kronor mindre, köpa bättre däck med lägre förbrukning och som samtidigt har bättre egenskaper generellt. Det är så klart fler faktorer som spelar in hur bränslesnålt man kan köra som t.ex. lufttrycket i däcken och hur man kör. D-klassen används inte för personbilar.

 

Däckmärkning våtgrepp

 

 

Den högra skalan visar däckets bromsegenskaper på vått underlag.

Alla däck genomgår ett test enligt EU:s direktiv från 80 km/h till totalt stop på våt asfalt, sen mäts bromssträckan. Mellan varje klass kan det skilja över tre meter, vilket kan innebära liv eller död i många situationer. Vid maximal inbromsning från 80 km/h kan det skilja 18 meters bromssträcka mellan ett A-klassat däck och ett F-klassat däck. Ett däck i en viss modell kan ha olika graderingar beroende på däckdimensionen. Klasserna D och G används inte i denna skala.




Däckmärkning buller


Den nedre skalan visar däckets externa bullernivå.


En svart ljudvåg innebär att däcket är minst 3 dB tystare än vad det framtida europeiska gränsvärdet som införs 2016 är.
 
Två svarta ljudvågor betyder att däcket är 3 dB mer högljutt än däck med endast en ljudvåg på skalan.

Tre svarta ljudvågor innebär att däcket är 6 dB mer högljutt än däck med endast en ljudvåg på skalan.




Fälg


Det finns två typer av fälgar att välja mellan, stål- eller lättmetallfälgar (även kallat aluminiumfälgar). 

Som namnet antyder är de lättare än stålfälgar. En fördel bla är att man får bättre kylning till bromsarna, vilket påverkar bromsverkan positivt. I övrigt så är det mestadels utseendet som avgör valet mellan de olika fälgarna


Fälgens mått och dimensioner

En fälgs dimensioner anges i tum. En fälg kan till exempel ha måtten 6,5 x 16, där 6,5 är bredden i tum och 16 är diametern.

En fälg har även bultcirkel, navhål och ett ET (även kallat inpressning).


Bultcirkel: Bultcirkeln är diametern av den cirkel i vilken bulthålen är placerade. Den anger hur många bulthål fälgen har och hur stort avståndet mellan dem är. Bultcirkelns diameter anges i millimeter tillsammans med antalet bulthål. Står det till exempel 5/108, så innebär det att det är fem hål och att cirkeldiametern är 108 millimeter.


Navhål: Navhålet, eller centrumhålet, är det hål som finns i mitten av fälgen och som ska passa till bilens nav. För att slippa vibrationer är det viktigt att navhålet är ordentligt centrerat.
En del lättmetallfälgar är färdigborrade och en del fälgar behöver man använda navringar för att anpassa fälgens centrumhål till bilens nav.  


ET: Kallas även inpressning eller offset. Måttet anger avståndet mellan fälgens anläggningsyta mot navet och fälgens mittpunkt. Ju lägre inpressningsdjupet är, desto längre ut breddar fälgen. Det är viktigt att inpressningsdjupet är det rätta, annars finns det en risk för att fälgen tar i bilens skärmar, bromsok eller hjulhus.


Skötselråd:

När du kör så utsätts fälgarna för vägdamm, salt och andra partiklar vilket kan skada dem. Därför är det viktigt att fälgarna hålls rena. Det gör du enklast med vatten, en mjuk svamp och ett milt bilschampo eller vanligt diskmedel. Använder du för starka rengöringsmedel kan fälgen skadas. Börja med att skölja av den värsta smutsen med rent vatten innan du börjar med schampot.
Skador som orsakas av avfettningsmedel eller andra starka kemikalier täcks ej av fälgens garanti.



Monteringsanvisning
För att en eventuell retur eller reklamation ska kunna godkännas så måste nedanstående anvisningar följas. 

Fälgar

Kontrollera att fälgarna är fria från skador och att de passar på bilen innan däck monteras. Kontrollera även att fälgarna går fritt från bromsar, fjäderben och andra detaljer både fram & bak innan däck monteras. Kontrollera även att bultarna/muttrarna har rätt gänga och rätt längd. I de fall bultar/muttrar ej följer med din leverans skall originalbultarna/originalmuttrarna användas.

I de fall navringar medföljer skall dessa användas.

Snurra på hjulen för att säkerställa att inte bultar är för långa och tar i några bromsdetaljer.


Fälgar och kompletta hjul
Kontrollera att fälgarna är fria från skador och att de passar på bilen. Kontrollera att fälgarna går fritt från bromsar, fjäderben och andra detaljer både fram & bak. Innan hjulen monteras på bilen, ta bort eventuella styrpinnar eller andra utstickande detaljer på bromsskivan eller bromstrumman. Rengör och smörj naven på bilen. Rengör även ytan där fälgen ligger an mot bromsskivan eller bromstrumman. Kontrollera att bultarna/muttrarna har rätt gänga och rätt längd. I de fall bultar/muttrar ej medföljer skall originalbultarna/originalmuttrarna användas. Kontrollera att hjulen går fritt från skärmkanter, även vid rattrörelse. 
Detta måste kontrolleras innan påbörjad körning.
I de fall navringar medfäljer skall dessa användas.
Snurra på hjulen för att säkerställa att bultar inte är för långa och tar i några bromsdetaljer.


Glöm ej att efterspänna hjulbultarna/hjulmuttrarna efter ca 10-20 mils körning för att säkerställa att hjulen inte lossnar.


Webwheels.se
30253 Halmstad
Utvalt kundtips från Nanoweb